Szkolenia dla wystawców

Wszystkich wystawców, którzy jeszcze nie skorzystali ze szkoleń, zachęcamy do zalogowania się na platformie. Materiały video będą dostępne jeszcze do 15. listopada.

Wystawców, którzy rejestrując się na targi, nie zgłosili w panelu pracowników na szkolenia, mogą to jeszcze zrobić, wysyłając ich dane: imię, nazwisko i adres e-mail na adres gutkowska@targi.krakow.pl

Pierwszy dzień szkoleń


10.00-15.40 


​Jak współpracować z mediami? 
Piotr Zieliński, MediaLeaders.pl 

10.00-10.40

Media kiedyś a dziś – jak zmienił się rynek medialny w ostatnich latach i co to oznacza dla osób z działu marketingu / PR–u.

  • Omówienie struktur redakcyjnych na konkretnych przykładach.
  • Poznanie mechanizmów pracy redakcyjnej.
  • Nowe zjawiska: freelancerzy i mediaworkerzy oraz ich wpływ na rynek medialny.

11.00–11.40

Jak nawiązać skuteczny kontakt z redakcją / dziennikarzem?

  • Zasady budowania dobrych relacji z mediami.
  • Jak dobrze przygotować się do kontaktu z redakcją?
  • Czego nie lubią dziennikarze?

12.00–12.40

​Temat – czym właściwie jest i jak wpaść na pomysł, który zainteresuje redakcję?

  • Czy nasz temat rzeczywiście jest interesujący? Tajemnice dziennikarskich kolegiów.
  • Jak weryfikować nasze pomysły? Skuteczne narzędzia i sposoby ułatwiające research.
  • Zasady opracowywania materiałów i press–packów. Czy informacja prasowa to spam?

13.00–13.40

Personal branding – jak zbudować i dbać o markę autora?

  • Jak media poszukują bohaterów i ekspertów?
  • Jak skutecznie zarządzać wizerunkiem autora, by stał się on interesującą postacią dla mediów? Case studies.
  • Najważniejsze elementy budowania strategii. Co jest najistotniejsze z medialnej perspektywy?

14.00–14.40

Telewizja śniadaniowa – jak trafić na kanapy najpopularniejszych programów porannych?

  • Jak tworzy się scenariusz porannego programu?
  • Jakie elementy odgrywają najważniejszą rolę w konstruowaniu tematów dla telewizji śniadaniowej?
  • Co zrobić, gdy dostanę zaproszenie?

15.00–15.40

Jak poradzić sobie ze słabym tematem? Narzędzia i techniki.

  • Szukanie wartościowych elementów w słabym temacie. Jak sobie poradzić?
  • Jeśli nie temat, to co? Sprawdzone pomysły na tworzenie interesujących materiałów dla mediów.

Drugi dzień szkoleń

10.00 – 10.40

Nie tylko PR – jak ważna jest strategia i plan działania dla digital marketingu

Michał Bałuka, CEO, Toucan Agency


Bez strategii ani rusz – to wiedzą wszyscy. Ale czy sama strategia PR wystarczy? Oczywiście, że nie! Digital marketing to przyszłość promocji i nie można tego bagatelizować. Ba! Należy zacząć rozpatrywać zarówno social media, jak i cały Internet jako osobną sferę działań, do której – no właśnie – należy równie mocno przygotować się strategicznie.

Na szkoleniu dowiesz się:

  • Co daje nam stworzenie strategii reklamowej social media?
  • Jak powinna wyglądać taka strategia?
  • Jak zaplanować strategię kampanii social media i co w niej uwzględnić?
  • Jak zbudować wizerunek nowego autora w sieci?
  • Jaką rolę w strategii powinien odgrywać autor, a za co odpowiedzialny powinien być wydawca?
  • Jak przenieść działania offline do online (czyli o korzyściach z eventów, współprac i działalności księgarń w sieci)?
  • Czy strategia ulega zmianom?

Odkryj potencjał leżący w social mediach i zacznij czerpać korzyści z performance marketingu. Do zobaczenia!

11.00–11.40

Reklama w mediach społecznościowych – co dają nam social media, jak dobrze ustawić reklamę na Facebooku i nie tylko.

Marcin Mierzejewski, Head of Performance, Toucan Agency


Wiemy już, jak ważne są działania w sieci. Czy odpalenie więc pojedynczej kampanii na ruch wystarczy? Czy wystarczy zlecić grafikę, ustawić zestaw reklam i wrócić do mailingów i kontaktu z mediami? A kampania niech hula? Nie, nie i jeszcze raz nie! Reklama w social mediach, nawet z niskim budżetem, wymaga strategii, optymalizacji i zaangażowania.

Na szkoleniu dowiesz się więc:

  • Jakie możliwości reklamowe i narzędzia dają nam social media?
  • Jak wesprzeć Facebooka innymi social mediami – czyli jak zbudować lejek sprzedażowy?
  • Jak tworzyć wartościowe, często nieszablonowe grupy odbiorców?
  • Czy grupy lepiej rozszerzać czy zawężać?
  • Jak optymalizować kampanie, by nie przepalać budżetu?
  • Czy niskie CPC i CPM to zawsze wskaźnik sukcesu?
  • Jak w pełni wykorzystać potencjał narzędzi analitycznych (w tym Pikseli innych firm)?
  • Czy warto zapłacić za dane na temat grup odbiorczych?

    Po masę wskazówek, ciekawostek i niecodziennych rozwiązań zapraszamy na nasze szkolenie. Widzimy się 15 października!

12.00–12.40

Influencer Marketing

Anna Boenish, Social Media Specialist, Toucan Agency


Influencerzy, blogerzy, bookstagramy, bartery… I choć sprawa wydaje się prosta – wysyłka książek, prezentacja na Instagramie, ewentualnie rozdanie – to influencer marketing skrywa o wiele więcej możliwości i tajemnic, o których z chęcią Ci opowiemy!

  • Jak dobierać influencerów?
  • Czy zasięgi blogera są najważniejsze?
  • Czy bookstagramy nadal mają sens?
  • Jak kreatywnie podejść do współpracy i wykorzystać jej potencjał?
  • Jak mierzyć skuteczność współpracy?
  • Czym właściwie jest barter i jak sporządzać umowy zgodne z prawem?
  • Czy barter to Święty Graal, którego wykorzystywać możemy bez ograniczeń?

Zapraszamy na szkolenie, na którym przedstawimy Ci wszystko, co chcesz wiedzie o współpracy z blogerami i influencerami!


13.00–13.40

Czytelnik jest kobietą – jak zdobyć serca i… portfele tej grupy?

Najważniejsze fakty, które powinien poznać wydawca i autor.

Izabela Pajor, Magdalena Kos, Silver Guru


Myślisz, że wszystko wiesz o kobietach, bo działasz na tym rynku od lat? Wg. badań aż 91% kobiet (czyli prawie wszystkie!) uważa, że producenci i reklamodawcy ich nie rozumieją.

  • Dlaczego niektóre książki stają się bestsellerami, a inne odchodzą w zapomnienie?
  • Jak tworzyć lepsze książki dla kobiet?
  • Dlaczego „Gambit królowej” to serial obowiązkowy dla Wydawcy?
  • Co zrobić, by kobiety kupowały więcej książek?
  • Jakie trendy są dominujące?
  • Które kobiety są naprawdę twoim klientem?
  • Jakie promocje najbardziej działają na kobiety?
  • Jakich obszarów tabu trzeba unikać w różnych grupach kobiet?
  • Kim są kobiety skupione na relacjach i czego szukają w poradnikach, romansach i powieściach?

Odpowiedź na te pytania to klucz do zrozumienia – czego naprawdę pragną kobiety.

14.00–14.40

Nie przegap Silver Tsunami. Jak z sukcesem tworzyć i sprzedawać książki dla osób 50+
Izabela Pajor, Magdalena Kos, Silver Guru

  • Czy wiesz, że 14 milionów czytelników w Polsce czeka na twoją ofertę?
  • Czy dojrzały czytelnik to najbardziej lojalny klient?
  • Dlaczego osoby 50+ są bardziej wymagające niż pozostali czytelnicy?
  • Stereotypy na temat dojrzałej grupy, które przeszkadzają ją zrozumieć?
  • Power Generation – które segmenty w kategorii dojrzałych czytelników są najbardziej atrakcyjne i jak dopasować produkt do danego segmentu?
  • Komunikacja z grupą czytelników 50+, jak grupa konsumuje media i social media?
  • W jaki  sposób stworzyć ofertę dla czytelnika dojrzałego i jak go zachęcić, by sięgnął akurat po książkę naszego wydawnictwa?

15.00–15.40

Jak przygotować dobry plan promocji, żeby dać książce szansę stać się bestsellerem?

Karina Caban-Rusinek, ekspertka marketingu wydawniczego

  • Czy plan promocji jest potrzebny i po co właściwie go tworzyć?
  • Elementy planu promocji i kluczowe etapy działań.
  • Czy zebranie kreatywne zawsze jest kreatywne i czy naprawdę książkę trzeba przeczytać?
  • Terminy, terminy, terminy – jak rozłożyć promocję w czasie?

Jak zaplanować budżet promocyjny i kiedy powiedzieć dość.

Specjalnie dla redaktorów nabywających

Giełda wymarzonych przekładów

15.30–17.00

„Pitch”. Wymarzone przekłady

Prowadzi: Małgorzata Kafel, Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury


Tłumacze i tłumaczki języków, które nie są tak popularne jak angielski lub niemiecki przedstawią swoje wymarzone przekłady – być może uda się dla nich znaleźć wydawców wśród Wystawców?



Piotr Zieliński, MediaLeaders


Dziennikarz z kilkunastoletnim doświadczeniem, absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Przez wiele lat związany z telewizją TVN i programem Dzień dobry TVN, w którym jako wydawca zajmował się tematami społecznymi. Jego artykuły, wywiady i reportaże publikowały takie media jak „Gazeta Wyborcza”, „Newsweek Polska”, „Press”, „Forbes Women”, Onet.pl, WP.pl. Autor książki „Klikniesz kotku?”, reportażu o internetowych pracownicach seksualnych. Od 2020 roku współpracuje z Google News Lab szkoląc dziennikarzy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej z takiej tematyki jak fact-checking, czy dziennikarstwo danych. Właściciel agencji doradztwa medialnego MediaLeaders.



Michał Bałuka, Toucan Agency


Współwłaściciel w Tukanowym gnieździe. Na co dzień zajmuje się budowaniem strategii reklamowych.  Do planów strategicznych podchodzi z lotu ptaka, analizując procesy sprzedażowe klientów. Dzięki temu dobiera skuteczne narzędzia, dzięki którym realizuje zamierzone cele biznesowe. Analityk, dla którego liczą się konkretne mierzalne wyniki, i miłośnik skutecznej sprzedaży. Prywatnie współtworzy kanał biznesowy, na którym dzieli się swoją wiedzą z innymi.

Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych.

Wegański kucharz, rolkarz, gitarzysta, tukan orkiestra .



Marcin Mierzejewski, Toucan Agency


Head of Performance w agencji Toucan Agency i specjalista od reklam w social media. Doświadczenie i wiedzę zdobywał wpierw w branży marketingu wydawniczego następnie w branży performance, gdzie dzięki ogromowi kursów i latom praktyki udoskonalił swoje umiejętności i stał się specjalistą w swojej dziedzinie. Zwolennik przemyślanych strategicznie działań, miłośnik niecodziennych rozwiązań i nowoczesnych narzędzi. Prywatnie pisarz i miłośnik drzewek cytrusowych.

erdiet dui feugiat sapien gravida pulvinar.Fusce nec tempor tortor.



Anna Boenish, Toucan Agency


Specjalistka ds. mediów społecznościowych i influencer marketingu. W Toucan Agency tworzy strategie, dopasowuje działania do oczekiwań klientów, wyszukuje odpowiednich influencerów, negocjuje stawki i dopilnowuje realizacji świadczeń. Dobiera tylko takie współprace, które spełniają założone cele dla wszystkich – klienta i jego oczekiwań, influencera i jego contentu oraz odbiorców, którzy oczekują ciekawych i wartościowych treści.

Po godzinach propagatorka dbania o zdrowie psychiczne i aktywistka. Z wykształcenia sztukmistrzyni pisania, z zamiłowania pisarka prozy – na co dzień zajmuje się głównie składaniem słów w historie.



Izabela Pajor 


Wydawca i marketingowiec z ponad 25–letnim doświadczeniem – działa w obszarze wydawniczym i biznesowym, specjalizuje się w content marketingu, social mediach, tropi trendy wydawnicze, szczególnie w obszarach szeroko pojętego segmentu kobiet, jak i silvergeneration (pokolenie 50plus).

Obszary specjalizacji: strategia wydawnicza, strategia marketingowa, komunikacja i PR, kampanie i obsługa mediów społecznościowych, szkolenia i doradztwo w branży wydawniczej, content marketing, dopasowanie contentu do grup docelowych.

Pracowała dla największych wydawnictw w Polsce, tworząc strategie wydawnicze i wprowadzając na rynek nowe tytuły, które uzyskały status bestsellerów i liderów sprzedaży. Oprócz praktyki na rynku polskim, zdobywała także doświadczenia na rynku niemieckim oraz w Stanach Zjednoczonych. Blogerka, influencerka, pasjonatka contentmarketingu, social mediów i książek rozwojowych.

Studiowała marketing i zarządzanie, filozofię, psychologię. Doświadczony szkoleniowiec i trener biznesu. Współtworzy grupę szkoleniowo–konsultingową Szkolenia dla Wydawcy i SilverGuru.



Magdalena Małgorzata Kos


Espert z ponad 25–letnim doświadczeniem. Kierowała działami marketingu i sprzedaży w De Agostini Polska, Hearst Marquard Polska, Ringer Axel Springer Polska, Express Wieczorny, Edipresse. Była partnerem biznesowym Planeta De Agostini w Polsce i Rosji. Wydała ponad 100 kolekcji edukacyjnych, kolekcjonerskich książkowych, tworzyła strategię wydawniczą wielu tytułów prasowych, dzienników, tygodników i miesięczników i książek – masowych, jak i premium. Ma na koncie wiele projektów własnych np. „Mitologie świata”, „Dynastie Świata i Europy”, które okazały się sukcesem wydawniczym w Polsce i w Rosji.

Od 2006 roku działa niezależnie jako ekspert wydawniczy, marketingowy i szkoleniowy – realizując projekty szkoleniowe i wydawnicze dla wielu wydawców i klientów biznesowych w obrębie strategii jak i szkoleń branżowych i Design Thinking. Jest certyfikowanym trenerem szkoleń grupowych z tematów miękkich i Design Thinking oraz dyrektorem programów szkoleniowych KFS Delta Training, dydaktykiem i marketingowcem z wykształcenia.  Współtworzy grupę szkoleniowo–konsultingową Szkolenia dla Wydawcy i SilverGuru.



Karina Caban-Rusinek


Specjalistka komunikacji i PR-u w obszarze kultury. Przez wiele lat związana z Onetem. Pracowała w Wydawnictwie Znak jako szefowa biura promocji. Obecnie działa jako freelancerka w obszarze promocji i PR-u literatury pięknej, faktu i dziecięcej. Chętnie dzieli się wiedzą ze studentami oraz innymi specjalistami na rynku.

Para się dogoterapią. W wolnym czasie nurkuje.