Program Branżowy

.

Zapraszamy osoby związane z branżą wydawniczą: bibliotekarzy, dystrybutorów, księgarzy, przedstawicieli drukarni, producentów papieru i inne osoby zaangażowane w proces wydawniczy do udziału w 25. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie 27-30 października 2022 r.


Uprzejmie prosimy o skorzystanie z Elektronicznego Systemu Rejestracji Gości Branżowych i zarejestrowanie się do dnia 18.10.2022 r.


Po co nam lektury obowiązkowe?; Jak będzie wyglądać rynek książki za 10 lat? Perspektywa Wydawców; Czym jest Prawo do faktów?; Jak zaprosić autora?; Czym jest „Certyfikat dla małych księgarni”; Księgarnie: jak się ratować?; Jak wydać (i sprzedać) książkę, czyli na tropie algorytmu na bestseller; Jak prowadzić bookstagrama? Porady dla początkujących (i nie tylko); Rola e-booków w strukturze czytelniczej bibliotek i postępującej digitalizacji. Szansa czy zagrożenie?; Jak napisać książkę na nowo – o roli tłumacza.

Podczas Targów między innymi:

-II Konferencja „Święto Książki – książka w obliczu wyzwań obecnych czasów”.
-Podpisanie Konwencji krakowskiej – dokumentu określającego zasady współpracy między wydawcami a twórcami.

-Jak można wykorzystać zdigitalizowane najcenniejsze zbiory Biblioteki Narodowej i Biblioteki Jagiellońskiej?
-Rynek książki w 2022 – trendy, wydarzenia, ciekawe tytuły i zjawiska. Panel dla bibliotekarzy.
-Prezentacja strony internetowej Impresariat Literacki dla bibliotekarzy i księgarzy.
-Jak sprzedawać, żeby sprzedać? Autorskie techniki. Rady wydawców i dystrybutorów. Trendy. Nowości – dla księgarzy, bibliotek i sklepów.
-Wykorzystanie gier planszowych, zabawek kreatywnych i komiksów w edukacji – szkolenie dla bibliotekarzy, księgarni i sklepów.





II Konferencja „Święto Książki – Książka w obliczu wyzwań obecnych czasów”

28 października 2022
Sala Wiedeń A



Czy książka drukowana stanie się dobrem luksusowym? Co czeka rynek książki w Polsce? Czy nieuchronnie jesteśmy skazani na publikacje elektroniczne? Czy w dobie self-publishingu wydawca jest jeszcze potrzebny? Jaka powinna być nowoczesna drukarnia dziełowa?


Odpowiedzi na te i inne, ważne dla branży pytania poszukamy już 28 października br. podczas II Konferencji „Święto Książki – Książka w obliczu wyzwań obecnych czasów”.
Do dyskusji zapraszamy przede wszystkim przedstawicieli wydawnictw, drukarń dziełowych, dostawców rozwiązań do produkcji książek, a także miłośników tradycyjnych woluminów.


Zapraszamy do sali Wiedeń A Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków, ul. Galicyjska 9, 31-586 Kraków.


Program konferencji 30.10.2022 r.


9.30–10.00 Rejestracja uczestników konferencji


10.00–10.05 Rozpoczęcie konferencji. Przedstawienie programu, osób i firm współtworzących konferencję


10.05–10.25 Książka przyszłości – wyzwania technologiczne i społeczne

Jacek Hamerliński, dyrektor, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego


10.25–10.50 Automatyzacja i personalizacja w produkcji dziełowej

Krzysztof Pisera, dyrektor ds. zarządzania ofertą, SCORPIO

Piotr Ronke, dyrektor handlowy, SCORPIO


10.50–11.25 Nowoczesne i optymalne kosztowo metody produkcji książek

Szymon Symonowicz, HP Indigo and Scodix Team Sales Manager, Digiprint


11.25–12.00 Cyfrowy druk książek: przenieś swój biznes na wyższy poziom

Agnieszka Głowacka, Business Development Manager POD, Fujifilm


12.00–12.20 Przerwa kawowa


12.20–12.40 Sektor druku dziełowego w Polsce wg raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce 2022”

Marek Pakosz, dyrektor biura, Polska Izba Druku


12.40–13.00 Rynek książki w Polsce – co nas zabija, co nas wzmacnia Piotr Dobrołęcki, redaktor naczelny „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”, Biblioteka Analiz


13.00–13.40  Panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli branży – wydawców, drukarzy, dostawców materiałów do druku dziełowego

Prowadzenie: Piotr Dobrołęcki i Magdalena Korczyńska, z-ca redaktor naczelnej „Świata DRUKU”


13.40–13.50 Losowanie nagród. Zakończenie konferencji.



Udział w konferencji i bezpłatny wstęp na targi jest możliwy po uprzedniej rejestracji i spełnieniu warunków zawartych w regulaminie.

Formularz rejestracyjny, regulamin oraz program II Konferencji „Święto Książki – Książka w obliczu wyzwań obecnych czasów” dostępne są na stronie http://swietoksiazki.akademia-wiedzy.eu/


Organizator konferencji: Polski Drukarz, wydawca czasopisma „Świat DRUKU”
Współorganizator: Targi w Krakowie
Partner merytoryczny: Biblioteka Analiz
Partnerzy konferencji: Digiprint, Fujifilm, SCORPIO
Patroni branżowi: Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Polska Izba Druku, Polska Izba Książki, Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, Polskie Towarzystwo Wydawców Książek
Patroni medialni: Biblioteka Analiz, rynek-ksiazki.pl, magazyn „Wydawca”, „Świat DRUKU”





Profesjonalne, autorskie szkolenia skierowane do przedstawicieli specjalistycznych sklepów z grami planszowymi, księgarń i sklepów zabawkarskich, a także pasjonatów, którzy na bieżąco śledzą nowinki rynkowe. Na wszystkich zainteresowanych czeka prawdziwy regał obfitości, obejmujący m.in. skuteczne metody sprzedaży, perfekcyjne ekspozycje, rady dotyczące budowania dobrze rotującej oferty oraz całe spektrum nowości i trendów w tych sektorach.


Temat: Jak sprzedawać, żeby sprzedać?


  • Autorskie techniki
  • Rady wydawców i dystrybutorów
  • Trendy
  • Nowości



Miejsce: Targi Książki w Krakowie, sala Lwów C

Data: 28.10.2022 r.

Organizator: Rynek Zabawek



11.00-11.05: Powitanie

Anna Wakulak, magazyn „Rynek Zabawek”


11.05-11.25: „Bądź gotowy na nowe potrzeby nauczycieli – gry planszowe jako narzędzie edukacyjne”

Urszula Świat, Rebel


11.25-11.50: „Fitness dla mózgu, czyli jak być smart. Ćwicz, gdziekolwiek i kiedykolwiek chcesz”

Viola Kijowska, Marcin Ropka, IUVI Games


11.50-12.00: Przerwa


12.00-12.30: „Znamy się od dziecka – od książek do gier i zabawek dla najmłodszych”

Marek Dobrowolski, Karol Popiński, Radosław Bilski, Nasza Księgarnia


12.30-12.50: „Step by step – więcej niż edukacja…”

Marcin Maciejewski, Dante

12.50-13.00: Przerwa    


13.00-13.30: „Boom na komiksy dla dzieci”

Beata Sawoń, Egmont   


13.30-13.50: „Hity HarperKids” 

Emka Kowalska, Darek Drewnowski, HarperCollins


13.50-14.00: Przerwa

14.00-14.30: „Czym są gry paragrafowe? Spotkanie z wydawnictwem FoxGames”

Arkadiusz Maj, wydawca FoxGames


14.30-14.50: „Radość odkrywania – przewodnik po świecie edukacyjnej zabawy CzuCzu” Magdalena Kołek, CzuCzu


14.50-15.00: Przerwa    

15.00-15.50: „Batman, Diuna, Wiedźmin – jak projektuje się gry dla największych IP” Ignacy Trzewiczek, Portal Games


15.50-16.00: Przerwa


16.00-16.30: „Nowoczesne gry, łamigłówki, puzzle” Piotr Stefański, G3


16.30-16.50: „Sprawdzone i działające techniki aktywnego angażowania miłośników planszówek ”Konrad Staniszewski, Punkt Zwycięstwa


16.50-17.00: Zakończenie - Anna Wakulak, magazyn „Rynek Zabawek”



KONGRES KSIĄŻKI



27.10 czwartek


11.00

Po co nam lektury obowiązkowe?

Uczestnicy: Katarzyna Łakomik, prof. Krzysztof Biedrzycki, Kinga Białek, Karina Mucha, Edyta Plich

Prowadzenie: Maria Deskur

Miejsce: Sala Lwów B

Lektury szkolne kojarzą się z raczej z obowiązkiem niż z przyjemnością. A przecież budowanie pasji czytania to bardzo ważny cywilizacyjny cel. Co zrobić, by zmienić rolę lektur w edukacji? Może lektury mogłyby budować porozumienie między nauczycielem a uczniem; wzmacniać uczniów w poczuciu własnej wartości; dawać im fundamenty niezbędne do dalszej edukacji? Jak przeformułować myślenie o roli czytania w szkole, by przybliżyć się do osiągania takich celów?


16.00

Jak będzie wyglądać rynek książki za 10 lat? Perspektywa wydawców

Uczestnicy: Przemek Dębowski (Karakter), Magdalena Budzińska (Czarne), Paweł Goźliński (Agora)

Prowadzenie: Wojciech Orliński

Miejsce: Sala Lwów B

Rynek książki przechodzi głębokie przeobrażenia, które w dużej mierze zaskoczyły wydawców. Pandemia, wbrew początkowym obawom, może nie spowodowała znaczącego spadku sprzedaży książek, wywołała jednak ogromne problemy związane z papierem. Wojna w Ukrainie i sytuacja gospodarcza sprawiają, że czytelnicy rzadziej decydują się na zakup książek. Zmienia się też nasz sposób postrzegania świata, na znaczeniu zyskują nowe tematy takie jak klimat. Wszystkie te zmiany mogą być dla wydawców szansą na pozyskanie nowych czytelników, jeżeli tylko będą potrafili przewidzieć czekające ich wyzwania i dostosować się do nich.


28.10 piątek


15.00 Podpisanie Konwencji krakowskiej 

Prezentacja: Magda Dębowska, Jacek Dehnek (SUL), Rafał Lisowski (STL)

Miejsce: Wiedeń B

Konwencja Krakowska jest dokumentem określającym zasady współpracy między wydawcami a twórcami, a jej celem jest poprawa standardów w relacjach między autorami i tłumaczami i ich wydawcami.



16.00

Prawo do faktów

Uczestnicy: Iga Bałos, Jacek Dehnel

Prowadzenie: Marcin Żyła

Miejsce: stacjonarnie + streaming Salonik Literacki - Scena Wisła

Koń jaki jest, każdy widzi – ale są inne prawdy w świecie, które należy odkryć, zinterpretować i opisać. Wymaga to ogromnej nieraz pracy, której efekty nie przechodzą do domeny publicznej – są chronione prawem, o czym nagminnie zapominają twórcy podcastów, vlogów czy filmów. Porozmawiamy o tych praktykach i o tym, jak im zapobiec. W trakcie spotkania odbędzie się również prezentacja analizy prawnej zamówionej przez SUL przy wsparciu ZAiKS-u, która ma chronić twórców przed podobną eksploatacją.

Współorganizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.


29.10 sobota


11.00

Jak zaprosić autora?

Uczestnicy: Jacek Dehnel, Rafał Lisowski, Marta Trojanowska

Miejsce: Sala Lwów B

Miejsce: Targi Książki w Krakowie – EXPO Kraków

Prezentacja strony internetowej Impresariat Literacki, za której pośrednictwem bibliotekarze, księgarze i organizatorzy spotkań będą mogli zapraszać pisarzy na spotkania autorskie.


12.00

Księgarnie: jak się ratować?

Uczestnicy: Zofia Szpojankowska, Sylwia Chutnik, Urszula Obara, Pio Kaliński

Prowadzenie: Ewa Tenderenda-Ożóg

Miejsce: Budapeszt C

Sprzedaż książek odbywa się na zasadach konkurencji rynkowej. O czytelników walczą sklepy internetowe, sieci sklepów stacjonarnych, a nawet supermarkety. Miejsc, w których można dziś kupić książkę, jest wiele. Dlaczego warto wybrać księgarnię kameralną? Jak zahamować spadek liczby księgarni? I wreszcie: Co mogą zrobić sami księgarze, by przyciągnąć więcej czytelników?